KBC?

Voor algemene discussies over beleggen, kunt u in dit forum terecht. Zowel voor beginners als gevorderden.

KBC?

Berichtdoor Eco Trader » 19 jul 2009 05:25

KBC zou enkele jaren geen dividend uitkeren ivm redding door overheid en de daarop eventueel te betalen rente, koers is heden rond 12 euro, ik denk dat we ons nog mogen verwachten aan een volatiel koersverloop. Toch meen ik dat KBC tov de koersontwikkelingen van Dexia en Fortis achterblijft. Op langere termijn komt het wel goed met KBC en C°, denk een order te plaatsen aan 10 euro en als het verder zou zakken nog wat bij te kopen. Opteer ik dan niet beter voor Almancora aandelen ivm mogelijk hefboomeffect + discount?
Eco Trader
1-24 posts
1-24 posts

Re: KBC?

Berichtdoor Obelix » 24 jul 2009 09:29

Eco Trader schreef:Opteer ik dan niet beter voor Almancora aandelen ivm mogelijk hefboomeffect + discount?

Bij de KBC Ancora aandelen heb je inderdaad een hefboomeffect die het gevolg is van de schuldpositie van het bedrijf. Je moet er wel rekening mee houden dat het aandeel van KBC Ancora op dit moment NIET met een discount, maar met een PREMIE noteert.

De intrinsieke waarde van een KBC Ancora-aandeel komt overeen met 1,05-maal de koers van het KBC Groep-aandeel, verminderd met de netto-schuld per aandeel (7,53 euro per aandeel). (http://www.eufino.be/nl/aandeel/147/persbericht/4285/)

Als we dus even de intrinsieke waarde van Ancora berekenen op basis van de huidige koers van KBC (13,60) dan bekomen we het volgende:

(13,60*1,05)-7,53 = 6,75 EUR

In principe is Ancora op dit moment dus 6,75 EUR waard. Op dit moment kost het aandeel 7,84 EUR, wat betekent dat het aandeel met een premie van 16 procent noteert.

Als de koers van KBC stabiliseert, dan zal de koers van Ancora wellicht terug met een discount gaan noteren, zoals dat vroeger het geval was. Het hefboomeffect van Ancora zal door de huidige overwaardering van het aandeel dus heel wat minder zijn.

Hopelijk is mijn exposé een beetje duidelijk :D
Obelix
250-499 posts
250-499 posts

Berichtdoor J_C » 24 jul 2009 10:47

Ik denk niet dat er nog aan €10 gekocht zal kunnen worden mits het 2de kwartaalresultaat (06/ mee zal vallen. Die voorwaarde dan ook nog eens gekoppeld aan een markt zonder slecht nieuws.
Bij publicatie van de 1ste kwartaalcijfers van Dexia bijvoorbeeld kwam er slecht nieuws, dacht rond KBC, waardoor de stijging te klein was in verhouding tot de door Dexia gepubliceerde cijfers.

Technisch gesproken ziet KBC er goed uit op KT.

Beide aandelen hebben de status oververkocht. Maar bijna te verwaarlozen.

Technisch gesproken zien KBCA er ook nog goed uit op KT maar minder goed dan KBC. Er zijn namelijk een aantal indicatoren die op een keerpunt staan.

KBCA staat wel veel verder verwijderd van zijn volgend plafond dan KBC. Vermoed wel dat KBCA helemaal niet aan het plafond zal geraken op dit moment. De koers van KBCA ligt er op dit moment 16.16% van verwijderd en KBC staat (maar?) 6.88% van zijn volgende plafond. KBC zou wel eens kunnen gaan flirten met zijn plafond. En dit plafond hopelijk doorbreken bij publicatie van zijn cijfers.

Ik zou, moest ik ze willen kopen, dus kiezen voor KBC.
Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, laat u dus niet persé beinvloeden door mijn reactie.
Graag tegenreactie moest er iemand niet akkoord zijn met mijn visie. Ik wil altijd graag bijleren!

Groeten
J_C
1-24 posts
1-24 posts

Berichtdoor oz457 » 25 jul 2009 20:43

Ik ben heel sterk vertegenwoordigt in KBC in mijn portefeuille. Maar het is en blijft een groot risico, dat zowel heeeeeel positief of negatief kan uitdraaien. Daar ik reeds op winst zit is er een stop loss ingesteld... dus deze hou ik vast in het geval van....
en hier zit het addertje....
KBC heeft geen officieel antwoord gegeven mbt de blootstelling aan citigroup. Citigroup heeft uitstel van executie. Maar wat is de blootstelling. Tot op heden heeft KBC bij mijn weten geen antwoord gegeven. Indien iemand hier meer info over heeft...
oz457
1-24 posts
1-24 posts

Terug naar Beleggen